петък, 22 февруари 2013 г.

Няма логика в икономиката...

Добро утро, животът е гаден.

През лятото три месеца прекарах на морето, без сън и почивка, за да мога да взема някой лев. Вчера установих, че всичките пари са свършили, без реално да съм си купил нищо. Е как става тоя номер?

Открих и нещо друго - колкото си по-беден, толкова повече плащаш за всичко. Това е още едно доказателство, че за да си щастлив, трябва да си богат.

Стигнах до това заключение днес, защото трябваше да пътувам, имах само 5 лева, а ми се налагаше да сменя две превозни средства. За целта си купих 4 билетчета - две за метрото и две за автобуса (нали трябваше и да се прибера), което ми излезе 4 лева.
Ако обаче имах 10 лв, вместо само 5, щях да си купя електронен билет с 10 пътувания (за 8 лв) и две билетчета за автобуса.. Така пътуването щеше да ми излезе 3.60.
А ако имах 37 лв. щях да си купя месечна карта за метрото и две билетчета за автобуса. По този начин картата щеше да ми струва колкото плащам месечно за редовните си возения, следователно всички извънредни пътувания с метрото (като днешното) щяха да са ми безплатни и реално щях да платя само 2 лева за автобуса.
А като имаме предвид, че за автобуса също мога да си взема 10 билета за 8 лв излиза, че ако имах 43 лв, вместо само 5, днешното пътуване щеше да ми струва 1.60, вместо 4 лв - повече от два пъти по-евтино.

Е къде е логиката в цялата работа?

6 коментара:

  1. Поздравления за сметките... не знам дали са верни защото един час ми трябва да ги сметна :D

    ОтговорИзтриване
  2. В сметките ти има лекичък сулфизъм :)
    Сега ще ти кажа къде. Ако си купиш карта за метро, значи в месеца ще пътуваш поне 44 пъти (отиване и връщане). Ако е по-малко, ще е по-изгодно да си зареждаш електронна карта за 10 пътувания.
    Щом си дал 35 лв, пътуванията ти не са безплатни. Ако предположим, че в месеца би пътувал 50 пъти с метро, значи цената на едно пътуване с метро ти е 0,70 лв. Ако пътуваш 70 пъти в месеца, цената на едно пътуване е 0,50 лв.
    Връщам се на сметките ти по-горе: ако имаш 37 лв, 4те ти пътувания нямаше да са 2 лв, а 3 или 3,40. А ако имаше 43 лв, 4те ти пътувания щяха да са не 1,60, а 2,60 или 3 лв.

    Логиката е в това да се стимулират хората да правят икономии, като изсипят на куп повече пари. Всеки бизнес цели да прави леки отстъпки при купуването на по-голямо количество.
    Пример 0,250 л кола е 1,20 лв, а 0,5 л е не 2,40 лв, а 1,80 лв.

    ОтговорИзтриване
  3. "Логиката е в това да се стимулират хората да правят икономии, като изсипят на куп повече пари. Всеки бизнес цели да прави леки отстъпки при купуването на по-голямо количество."

    Ами съжалявам, ама пак няма логика. Излиза, че само богатите могат реално да пестят (като изсипят повече пари на куп), а бедността е като дупка, в която колкото по-дълбоко пропадаш, толкова по-невъзможно става да се измъкнеш.

    ОтговорИзтриване
  4. Ти гледаш от страната на икономията.
    Целта на бизнесите е не да стимулират по-богатите да пестят пари, а да получат повече пари на куп. Всяка фирма се стреми към по-голям оборот, с който да може да оперира. За сведение - много фирми теглят кредит за оперативни цели, защото не разполагат с достатъчно за текущи плащания.

    ОтговорИзтриване
  5. Абе Дани, аз не съм фирма, аз съм човек и ми омръзна да си броя стотинките.
    Хващаш се за тъпото заглавие на публикацията, което избрах, защото всички други звучаха много в тон с протестите и не исках някой да реши, че публикацията ми е свързана с това.
    Идеята е, че колкото си по-беден, толкова повече обедняваш и колкото си по-богат, толкова повече забогатяваш.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да, по принцип има такава закономерност - богатият става по-богат, бедният по-беден. Разбирам те от коя позиция гледаш, по принцип и аз гледам от тази позиция, но разсъждавам за нещата, като погледна и от позицията на другата страна. :)

      Изтриване

Пишете смело, почти не трия негативните коментари :)